Verslag informatiebijeenkomst onderzoek inpassing IKC Het Baken

Ruim 20 omwonenden waren aanwezig bij de informatiebijeenkomst op woensdag 17 juli 2024 over het onderzoek naar de inpassing van IKC Het Baken aan de noordoostzijde van het Vrone-terrein. In dorpshuis De Geist spraken de omwonenden met de projectteamleden van gemeente Dijk en Waard en verkeersbureau HGCA over de knelpunten en mogelijkheden. Hoe staat het met de verkeersveiligheid en bereikbaarheid op de Vinkenlaan als er een basisschool aan de Vinkenlaan gerealiseerd wordt? Waar gaat de voorkeur naar uit, waarbij veiligheid en bereikbaarheid voor inwoners, scholieren en ouders mogelijk is?

Op verzoek van de omwonenden om een aantal verkeersonderzoeken te laten plaatsvinden, heeft de gemeente het verkeersbureau HGCA in de arm genomen. Er zijn rondom het Vrone gebied verkeerstelingen verricht om de huidige situatie in beeld te brengen. Bureau HGCA heeft onderzocht hoeveel verkeersbewegingen er plaatsvinden op deze punten nadat zowel het nieuwe Vrone complex gereed is, als de komst van een IKC aan de Vinkenlaan. Ook hebben zij onderzocht welke verkeerskundige verbeteringen er op de Vinkelaan mogelijk zijn. Deze zijn verwerkt in een aantal ‘denkrichtingen’. 

Tijdens het eerste deel van de avond stond een presentatie van verkeersbureau HGCA op het programma. Na de presentatie zijn de aanwezigen in gesprek gegaan over deze, eerste uitkomsten. 

Uitkomsten onderzoek

Uit de presentatie van bureau HGCA blijken de volgende recente verkeerstellingen:

  • Aantal verkeersbewegingen op de Vinkenlaan: 1.351 per etmaal
  • Aantal verkeersbewegingen op de Bovenweg: 4.800 per etmaal

Omwonenden geven aan dat de tellingen hebben plaatsgevonden in een periode dat het huidige sportcomplex van SV Vrone niet in gebruik was en vragen of hier rekening mee kan worden gehouden bij een verdere uitwerking. Afgesproken is hierop terug te komen.

Omwonenden uiten hun zorgen over het toenemende auto- en fietsverkeer met een nieuwe school. 

Uit de verkeersprognoses blijkt dat er dagelijks ongeveer 475 extra verkeersbewegingen op de Vinkenlaan bijkomen. Dit is op basis van een continurooster van IKC Het Baken en een vernieuwd SV Vrone. 

Fietsverkeer

Er leven ook vragen over toenemend fietsverkeer en de snelheid van fietsers. Dit is niet in het huidige onderzoek meegenomen.

Veiligheid Omwonenden

Tijdens de presentatie uiten omwonenden hun ernstige zorgen over de mogelijke overlast. Over bijvoorbeeld verkeersonveiligheid voor ouderen op straat. Door bijvoorbeeld meer verkeer en drukte op bepaalde tijdstippen waardoor het lastig wordt om gemakkelijk de woning te verlaten. Op basis van de snelheidsmetingen op de Bovenweg en de Vinkelaan blijkt dat 85% van de weggebruikers niet harder rijdt dan 31,2 kilometer op de Bovenweg en 34 km/h op de Vinkenlaan

Wat we kunnen doen

Bureau HGCA presenteerde drie verkeerskundige denkrichtingen waar omwonenden op konden reageren.

  • Denkrichting 1: De Vinkenlaan blijft twee richtingen met Kiss en Ride parkeerplekken op het parkeerterrein bij Vrone.
  • Denkrichting 2: Vinkenlaan wordt één richtingsverkeer, waarbij verkeer van de Bovenweg via de Vinkenlaan naar de A.V.H. Destreelaan wordt geleid.
  • Denkrinchting 3: Vinkenlaan wordt een schoolstraat (ochtend en middag is een deel van de straat afgesloten).

Deze denkrichtingen worden nog verder onderzocht, ook op basis van input van de aanwezigen.

Het fietsparkeren kan in alle varianten worden gecombineerd met voorzieningen voor SV Vrone (mede afhankelijk van locaties van de toekomstige ingangen van de school).

Inhoudelijke opmerkingen

Tijdens de bewonersavond zijn de volgende reacties gedeeld:

  • Sterke voorkeur voor uitbreiding op huidige locatie (onderzoek deze)
  • Vergunninghoudersparkeren Kroonenburghof om parkeeroverlast bij halen en brengen te voorkomen
  • Gebruik doorsteek tussen Molenhof en Kroonenburghof door fietsers kan tot overlast leiden
  • Toegang parkeerterrein niet tegenover woning realiseren
  • Aansluiting Vinkenlaan op Bovenweg moet aangepakt worden
  • Aantal parkeerplekken klopt niet met berekening
  • Eenrichtingsverkeer biedt als voordeel dat het minder druk wordt in de Vinkenlaan
  • Eenrichtingsverkeer Vinkenlaan is niet acceptabel gezien bereikbaarheid buurt
  • Veiligheid Destreelaan aandachtspunt als het daar drukker wordt
  • Veiligheid fietsoversteek Boeterslaan aandachtspunt als het daar drukker wordt
  • Parkeerstudie in Reigerlaan aandachtspunt in geval het daar drukker wordt
  • Verkeerstellingen zijn op verkeerde tijden uitgevoerd en niet representatief

Reactie omwonenden

Een meerderheid van de omwonenden uitte grote zorgen over de plannen. Een van de omwonenden vindt de komst van een school prima. Een aantal andere omwonenden ziet de komst van de school zitten, maar is sceptisch in verband met de verkeersveiligheid. Een aantal andere omwonenden ziet de komst van een school niet zitten en maakt zich ernstig zorgen. De reden hiervoor is de grote toename van verkeer op de Vinkenlaan over de gehele dag.

Vervolg

Met de input van deze avond gaat het verkeersbureau aan de slag met een inrichtingsvoorstel. Dit wordt verwerkt in een schetsontwerp en gepresenteerd aan omwonenden na de zomer. Vervolgens besluiten college en de raad over het onderzoek en nemen zij een principebesluit over wel of geen komst van IKC Het Baken aan de noordoostzijde van Vrone. Als de Raad besluit dat er geen school komt op deze locatie, dan wordt het huidige woningbouwplan (bestaande uit 8 woningen) verder uitgewerkt.