Veel vragen over bouw spooronderdoorgang

Op maandag 10 juni hielden ProRail en bouwcombinatie Mobilis-Hegeman een inloopavond over bouwhinder voor omwonenden. Wat komt er allemaal bij kijken bij de bouw van de spooronderdoorgang Zuidtangent? Zo’n omwonenden kwamen een kijkje nemen in Gewoon Lekker, Heerhugowaard, waar een informatiemarkt was ingericht.

Omwonenden

Omwonenden die te maken krijgen met geluidshinder tijdens de bouw van de spooronderdoorgang waren uitgenodigd voor de inloopavond. Op diverse tafels lagen tekeningen waarop mensen zagen hoe de onderdoorgang eruit komt te zien. Ook was er een tijdspad en een animatievideo te zien. Veel mensen vragen zich af hoe de omleidingen voor auto’s, fiets, wandelaar en ov-bussen eruit gaat zien.

Voorbereidingen van het werk

Vanaf 1 juli start de voorbouw van het spoordek en de voorbereidingen van het wegenwerk. Tijdens deze werkzaamheden wordt geen hinder voor het verkeer verwacht. De aannemer werkt van 7.00 tot 19.00 uur met uitzondering van de periode 16 tot 24 maart, als er geen treinen rijden. Dan wordt er 24 uur doorgewerkt en is er in de nachtelijke uren bouwgeluid te verwachten.

Zuidtangent gaat 16 maanden dicht

Vanaf januari 2025 gaat de Zuidtangent dicht. Dit zal 16 maanden duren. In die periode wordt het asfalt en de riolering vervangen en het Stationsplein opnieuw ingericht. Er zijn omleidingen voor autoverkeer, voor ov-bussen, fietsers en wandelaars. Hoe deze er precies uitzien, is op dit moment nog niet bekend.

In maart 2025 worden de damwanden aangebracht en is er geluidsoverlast door intrillen van deze betonnen wanden. Tussen 16 en 24 maart wordt het treinverkeer stilgelegd om ook de funderingspalen te plaatsen en de toerit te ontgraven. De aannemer haalt alle sporen weg, rijdt het spoordek in en legt het spoor weer terug. Tijdens deze werkzaamheden is geluidsoverlast – ook ’s nachts – te verwachten.

Afbouwen van de onderdoorgang

Dan volgt een lange periode, vanaf april 2025 tot aan januari 2026, van verder bouwen aan grond-, weg- en waterconstructies. Tijdens de afbouwperiode die daarna volgt, januari tot april 2026, wordt ook de Handelsstraat opnieuw ingericht en vernieuwen we het kruispunt Gildestraat/Industriestraat.

Medio mei 2026 is de onderdoorgang gereed. Gemeente Dijk en Waard is een spooronderdoorgang rijker. De Zuidtangent is weer open. Het Stationskwartier is klaar voor de toekomst.

Veelgestelde vragen en antwoorden vindt u op deze pagina